Hoe kan je met een ster, bijvoorbeeld Sirius, de tijd op een klok tot op de seconde nauwkeurig controleren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Minnaert beschrijft hoe dat moet (het unieke standaardwerk natuurkunde van het vrije veld is online te raadplegen, download als pdf). Je moet een mooi hoog voorwerp hebben als een de blinde muur van een flat of een fabrieksschoorsteen. Vervolgens moet je een herkenbare ster in de buurt zoeken en precies noteren op welk moment de ster onzichtbaar wordt doordat ze achter de schoorsteen verdwijnt. De volgende nacht kun je dat weer doen en dan zou het horloge precies 3 min 55,909 seconde vroeger moeten aanwijzen. Elke afwijking van die 3minuuut56 duidt op achterlopen/voorlopen van het horloge. Om de meetfouten eruit te halen zou je het enkele keren moeten herhalen. Langs de horizon zou het ook kunnen werken, maar de atmosferische buiging van het licht maakt die meting onnauwkeurig.

Toegevoegd na 17 minuten:
Met de gratis app Google Sky Map is het benoemen van een ster eenvoudig geworden. Je kunt met de tablet gewoon een stuk sterrenhemel afdekken om de namen en sterrenbeelden te zien.
Voor de nauwkeurigheid is het natuurlijk handiger om het met een stuk of wat sterren te doen die op punt van verdwijnen staan.