Kun je behalve deserteren uit het leger, ook deserteren uit andere beroepen?

Ik las in de krant dat een ambassadeur gedeserteerd heeft, en vroeg me af of dat echt kan.

Kan een politieagent deserteren?
Een haven arbeider, een burgemeester?

Kortom, wie kan er deserteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Deserteren betekent letterlijk : verlaten (vgl. to desert). En eigenlijk gebruiken we die term alleen voor militairen. In tegenstelling tot vrijwel alle andere vormen van vrijwillig ontslag nemen, is desertie niet toegestaan en kan het bestraft worden.

Hier is vermoedelijk het woord deserteren gebruikt om duidelijk te maken dat de man in kwestie er met de staart tussen de benen vandoor is gegaan, maar feitelijk is de term taalkundig onjuist.

Het leuke van taal echter is dat je er mee kunt spelen, zodat je met dat ene woord net even meer kunt uitdrukken dan wanneer men zou schrijven dat de ambtenaar in kwestie de benen heeft genomen.

Officieel kunnen dus alleen militairen deserteren, (vooral als ze niet geheel vrijwillig deel van het leger uitmaken komt dat nog wel eens voor), in alle andere gevallen is het niet meer dan een woordspeling die een kleine nuance geeft aan het begrip weglopen, ontslag nemen of er tussenuit knijpen.

Ik gebruik het bijvoorbeeld ook wel eens voor mijn kinderen, als ze samen een taak krijgen en een van de twee drukt haar snor. "Ah, Bapke is weer gedeserteerd zie ik'. Dat ongeoorloofd ontslag staat, uiteraard, ook altijd een passende straf op ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord, +

Andere antwoorden (2)

Beroepen die betaald worden om paraat te staan.

Een strandwacht wordt ook betaald om paraat te staan. Als hij vervolgens niet het water in gaat als de nood aan de man is dan deserteert hij.

Een haven arbeider wordt betaald voor het arbeid wat hij doet. Dus die kan niet deserteren. Als je echter een haven arbeider betaald om klaar te staan voor als er toevallig een schip binnen komt. Dan kan hij wel deserteren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bewijs dat een brandweerman ook kan deserteren.

http://news.google.com/newspapers?nid=1915&dat=19160918&id=GP4gAAAAIBAJ&sjid=snUFAAAAIBAJ&pg=5755,1873382

Toegevoegd na 12 minuten:
Het betekend letterlijk ook gewoon, "in de steek laten".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen uit het leger kun je deserteren. In alle andere gevallen heet het ontslag nemen en is dat wettelijk prima. Er bestaat in Nederland een recht op vrije keuze van werkplek, dus als jij niet meer wilt werken voor je huidige werkgever, dan kun je daar gewoon mee ophouden. Je werkgever hoeft je dan uiteraard ook geen salaris meer te betalen.

Alleen voor militairen is er een uitzondering op dit recht, zij kunnen niet zomaar hun functie neerleggen. Doen zij dat toch, dan heet dat deserteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, ook als ze moeten trainen in Nederland.